2017.12.27.
Automobilių draudimas – ką žinoti ir ko nepamiršti
Automobilių draudimas – tai dalykas, kurio būtina nepamiršti įsigijus pasirinktą transporto priemonę ir išriedėjus į gatvę. Jis ne tik leis ramiau jaustis keliaujant sausakimšomis miestų gatvėmis ar susiruošus į tolimesnę kelionę su šeima, bet ir padės sumažinti išlaidas patekus į eismo įvykį. Be to, draudimo prievolę transporto priemonės savininkui numato ir Lietuvos Respublikos transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymas.
Tiesa, ne visos vairuotojams Lietuvoje siūlomos draudimo rūšys yra privalomos, todėl svarbu žinoti jų skirtumus ir pasirinkti tinkamiausią. Pagrindiniai automobilių draudimo variantai yra šie:
Remiantis jau minėtu Lietuvos Respublikos transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymu, šį draudimą privalo turėti visos Lietuvos Respublikoje naudojamos transporto priemonės: lengvieji automobiliai, lengvieji komerciniai ir krovininiai automobiliai bei jų priekabos, motociklai ir mopedai, mikroautobusai ir autobusai, traktoriai ir savaeigiai mechanizmai.
Draudimo suma ir kompensavimo tvarka taip pat yra nustatyta ir aprašyta įstatymo bei kitų teisės aktų. Šis automobilių draudimas galioja visose Europos Sąjungos (ES) ir Europos ekonominės erdvės (EEE) valstybėse bei Šveicarijoje.
Privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu draudžiama automobilio valdytojo civilinė atsakomybė, o žala atlyginama tretiesiems asmenims. Šis automobilių draudimas galioja tuomet, kai nukenčia:
Atsitikus eismo įvykiui (jeigu dėl jo aplinkybių tarpusavyje sutariama), jį fiksuoti ir aprašyti reikia eismo įvykio deklaracijoje, kurią išduoda visos transporto priemonių valdytojų civilinę atsakomybę draudžiančios bendrovės. Pildant šią deklaraciją, svarbu, kad ją pasirašytų visi eismo dalyviai, kad būtų nurodyti jų telefonų numeriai ir el. paštų adresai, pažymėtos faktinės eismo įvykio aplinkybės. Vėliau su užpildyta ir pasirašyta deklaracija kreipiamasi į savo draudimo bendrovę.
Tačiau esama atvejų, kai deklaracijos pildymo neužtenka. Pagal visus galiojančius nuostatus į įvykio vietą būtina kviesti policiją, kai:
Atlyginamos žalos dydis, kai transporto priemonė sunaikinta, nustatomas iš transporto priemonės vertės iki draudiminio įvykio atėmus jos likutinę vertę po įvykio. Jei nusprendžiama sugadintą automobilį remontuoti, atlyginimo dydis nustatomas atsižvelgiant į remonto išlaidas. Kai žala padaryta asmens sveikatai, draudimo išmoka nustatoma pagal negautas pajamas, kurias nukentėjęs asmuo būtų gavęs, jeigu jo sveikata nebūtų sutrikdyta. Be to, kompensuojamos sužaloto asmens gydymo ir visos su tuo susijusios išlaidos.
Privalomojo civilinės atsakomybės draudimo įmokos dydis svyruoja. Jis priklauso nuo transporto priemonės savininko amžiaus, vairavimo stažo ir padarytų eismo įvykių skaičiaus, transporto priemonės naudojimo pobūdžio, variklio darbinio tūrio, markės, metų ir pan. Sutartis sudaroma ilgiausiai vieneriems metams, bet ją galima sustabdyti, o prireikus ir nutraukti. Tik vertėtų atkreipti dėmesį, kad šiuo atveju draudimo bendrovė iš grąžinamos nepanaudotos įmokos dalies gali išskaičiuoti administravimo mokestį.
Tai vairuotojo civilinės atsakomybės draudimo poliso priedas, reikalingas vykstant į užsienio valstybes, nepriklausančias EEE. Šiuo atveju nereikia atskirai draustis kiekvienoje aplankytoje valstybėje pagal joje galiojančius įstatymus.
Keliaujant į užsienio šalį, nepriklausančią žaliosios kortelės sistemos valstybėms, įprastinis kortelės draudimas negalioja. Tokiu atveju svečioje šalyje reikės įsigyti pagal tos valstybės įstatymus galiojantį transporto valdytojo civilinės atsakomybės pasienio draudimo polisą. Be to, vykstant į Rusiją arba Baltarusiją, privaloma turėti žaliosios kortelės originalą, išspausdintą ant žalio draudimo bendrovės blanko.
Žalioji kortelė išduodama kartu su sudaryta transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įprastine sutartimi ir galioja nuo 15 iki 365 parų. Turint tokią kortelę, galima išvengti nereikalingų ginčų ir nesusipratimų įvykus eismo įvykiui, be to, ji atlygina žalą, padarytą trečiųjų asmenų sveikatai ar jų turtui.
Maksimali žaliosios kortelės išmoka yra nustatyta kiekvienos valstybės teisės aktuose. Ji paprastai sutampa su eismo įvykio metu padarytų nuostolių dydžiu. Žaliosios kortelės išmokos dažniausiai atitinka tokius pačius kriterijus kaip ir privalomojo transporto priemonių vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo kriterijai Lietuvoje, tačiau nuostoliai yra atlyginami bendradarbiaujant su užsienio valstybių draudimo bendrovėmis. Na, o draudimo įmoka priklauso nuo laikotarpio, praleidžiamo užsienyje, užsienio šalių, kuriose bus važinėjama, automobilio savininko amžiaus, vairavimo stažo, automobilio naudojimo pobūdžio, automobilio variklio darbinio tūrio, padarytų avarijų skaičiaus ir kt.
Tai automobilių draudimas, kuriuo savanoriškai apdraudžiamas kliento automobilis ar kita transporto priemonė. Įvykus draudiminiam įvykiui, draudikas atlygina apsidraudusiajam patirtą žalą.
Kliento automobilis paprastai yra apdraudžiamas nuo šių pagrindinių rizikų:
Vis dėlto verta atkreipti dėmesį, kad esama atvejų, kai nuostolių nepadengs joks draudimas ir jokia draudimo bendrovė. Pirmiausia tai tie atvejai, kai vairuotojas eismo įvykio metu buvo apsvaigęs nuo alkoholio ar narkotikų. Draudimo išmoka nemokama ir tuomet, jei avarija įvyko dėl techniškai netvarkingos transporto priemonės arba vairuotojas nesilaikė protingų priemonių galimai žalai išvengti ar sumažinti (nereagavo į skydelyje užsidegančius įspėjamuosius signalus, trenkėsi į kliūtį, paliko transporto priemonę neužrakintą ir pan.).
Kodėl verta rinktis šią automobilių draudimo rūšį? Visų pirma klientas taip apsaugo savo į transporto priemonę investuotus pinigus. Be to, šis draudimas atlygina žalą net tuomet, jei kaltininkas nežinomas arba apsidraudusysis pats sukėlė avariją. Kartu su kasko draudimu galima pasirinkti papildomus draudimus: vairuotojo ir keleivių draudimą nuo nelaimingų atsitikimų, techninės pagalbos kelyje draudimą ir kitus.
Tačiau priimant sprendimą draustis kasko draudimu, reikėtų įvertinti savo galimybes ir tokio draudimo reikalingumą, rizikos ir planuojamų draudimui išleisti lėšų dydį, visus teigiamus ir neigiamus padarinius bei gerai apsvarstyti draudimo sąlygas. Kasko automobilių draudimo sutartis paprastai yra sudaroma 12 mėnesių laikotarpiui, tačiau prieš draudžiantis naudinga įvertinti savo ateities planus, kadangi draudžiant transporto priemonę ilgesniam laikui kai kurios bendrovės gali pritaikyti nuolaidų. Beje, pasirašant sutartį yra būtina automobilio apžiūra arba fotografavimas pagal draudimo bendrovės nustatytas instrukcijas.
Konkretų kasko draudimo įmokos dydį įvertina paslaugos teikėjas (draudikas) atsižvelgdamas į tam tikrus rizikos kriterijus. Kaina svyruoja priklausomai nuo transporto priemonės pagaminimo datos, modelio, vairuotojo vairavimo patirties, ankstesnių draudiminių įvykių skaičiaus ir kt. Iki 2 metų amžiaus automobiliai gali būti draudžiami jų nauja verte, o senesniems draudimo sumos dydis apskaičiuojamas pagal rinkos vertę įvykio dieną. Be to, dažnai galima pasirinkti franšizę (arba besąlyginę išskaitą) ir jos dydį. Tai nuostolių dalis, kurią kiekvieno draudžiamojo įvykio atveju atlygina pats klientas, o draudimo bendrovė atlygina nuostolių dalį, viršijančią franšizės sumą. Klientas, pasirinkdamas frančizę, sumažina draudimo įmokos kainą. Vis dėlto verta atkreipti dėmesį, kad kuo didesnė franšizė, tuo mažesnė draudimo įmoka.
Ši draudimo rūšis galioja toms transporto priemonėms, kurios yra registruotos užsienio valstybėse. Pasienio transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo sutartis sudaroma ne trumpesniam kaip 15, bet ne ilgesniam kaip 90 dienų periodui.
Pasienio draudimas atlygina eismo įvykio kaltininko padarytus nuostolius tretiesiems asmenims. Į nuostolius taip pat įeina ir turto bei sveikatos pažeidimai. Draudimo išmoka yra mokama nukentėjusiems asmenims ir priklauso nuo draudimo įmokos.
Taigi, kaip matome, skirtumų tarp įvairių automobilių draudimo rūšių yra nemažai. Svarbiausia įvertinti galimą transporto priemonės riziką, visas draudimo sąlygas ir, atsižvelgus į tai, tinkamai pasirinkti.
Šios svetainės turinys – išimtinė Draudėjų asociacijos nuosavybė, ginama tarptautines nuosavybės teises reglamentuojančių Lietuvos ir tarptautinių teisės aktų nuostatų. Svetainėse www.draudi.lt pateikiamą informaciją (duomenis) galima naudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur tik pateikus nuorodą į informacijos (duomenų) šaltinį.
Pabrėžiame, kad ši informacija nėra ir negali būti laikomi teisine konsultacija ar išvada. Teisinė konsultacija ar išvada gali būti pateikiama tik išsamiai išanalizavus visas konkrečios situacijos faktines bei teisines aplinkybes.