2017.11.26.
Galimybė sudaryti draudimo sutartis neišėjus iš namų: privalumai ir trūkumai.
Sutarčių sudarymas nuotoliniu būdu šiais laikais nėra naujiena, žmonės, esant galimybei, teikia prioritetą jų sudarymui neišeinant iš namų, o verslininkai imasi priemonių, kad tokios galimybės būtų sudarytos ir veiktų efektyviai. Todėl nenuostabu, kad šią tendenciją pastebėjo ir draudimo kompanijos – daugelis jų siekia sudaryti sąlygas, kad draudėjai sutartis galėtų pasirašyti naudojantis elektroninio ryšio priemonėmis. Ar iš tiesų draudimo kompanijos tinkamai sudaro šias galimybes, ar jas įgyvendindamos nepažeidžia draudėjų teisių, jų teisėtų lūkesčių ir teisės aktų reikalavimų, galima atsakyti tik žinant, kokie reikalavimai taikomi tokioms sutartims ir kokios yra šalių teisės ir pareigos.
LR CK 6. 989 str. 1 d. nurodyta, kad draudimo sutartis turi būti rašytinės formos, o LR 6. 192 str. 2 d. paliekama laisvė šalims pačioms pasirinkti kokiu būdu bus sudaromas susitarimas: „Kai pagal įstatymus ar šalių susitarimą sutartis turi būti paprastos rašytinės formos, ji gali būti sudaroma tiek surašant vieną šalių pasirašomą dokumentą, tiek ir apsikeičiant raštais, telegramomis, telefonogramomis, telefakso pranešimais ar kitokiais telekomunikacijų galiniais įrenginiais perduodama informacija, jeigu yra užtikrinta teksto apsauga ir galima identifikuoti jį siuntusios šalies parašą.“, tai reiškia, kad šalys gali pasirašyti sutartį joms patogiausiu ir priimtiniausiu būdu, tame tarpe ir naudojantis elektroninio ryšio priemonėmis.
Pažymėtina, kad nepaisant to, jog sutarties sudarymas nuotoliniu būdu yra pripažįstamas vienu greičiausių ir patogiausių būdu, tačiau jog nenorint apsigauti, būtina skirti pakankamai dėmesio jos sąlygų analizei ir supratimui. Šio darbo svarbą patvirtina gausi teismų praktika, kuri rodo, kad dėl netinkamo nuotoliniu būdu sudarytų sutarčių išaiškinimo ir supratimo, gan dažnai nukenčia draudėjų interesai ir teisėti lūkesčiai.
Siekiant išvengti reikšmingų klaidų sutartyse ir ginčytinų situacijų, draudikai turi skirti ypatingą dėmesį teisingos ir neklaidinančios informacijos draudėjui suteikimui.
LR CK 6.993 str. nurodo, kokią informaciją šalys turi atskleisti viena kitai, o reikšmingiausias aplinkybes aiškiai, nedviprasmiškai, suprantama kalba įtvirtinti draudimo sutartyje. Šia nuostata reikia vadovautis ir tada, kai sutartis sudaroma naudojantis elektroninio ryšio priemonėmis.
Draudėjas prieš pasirašydamas sutartį turi įsitikinti, kad joje nurodyta ši informacija:
Kadangi draudimo sutarties šalys paprastai nesidera dėl sutarties sąlygų, nes jas, kaip standartines, parengia draudikas, t. y. sutartis sudaroma prisijungimo būdu, tai draudimo kompanijos raštu ar saugioje laikmenoje privalo pateikti visą aukščiau nurodytą informaciją ir standartines sąlygas draudėjui, suteikti jam pakankamai laiko su jomis susipažinti ir, esant neaiškumams, atsakyti į jų keliamus klausimus. Kad draudėjui buvo suteikta galimybė susipažinti su visomis sutarties sąlygomis, gali būti pripažįstama tik tada, jeigu jos visos yra įtrauktos į rašytinės sutarties tekstą arba pateiktos kaip sutarties priedas atskirame dokumente ir atsiųstos draudėjui likus pakankamai laiko iki sutarties pasirašymo.
Kilus ginčui, aplinkybę, kad draudėjas buvo tinkamai supažindintas su visomis sutarties sąlygomis, privalo įrodyti sutarties sąlygas parengusi šalis.
Todėl, sudarant sutartį elektroninio ryšio priemonėmis, draudikas turi būti įsitikinęs, kad pateikė visą reikalingą informaciją, ją nurodė aiškią, tikslią ir neprieštaraujančią teisės aktų reikalavimams. Tuo tarpu draudėjas turi skirti ypatingą dėmesį, jog suprastų sutarties sąlygas, atidžiai įsivertintų ar jos jam yra palankios ir tik būdamas įsitikinęs, kad sąlygos jam yra aiškios, nekelia klausimų – patvirtintų, jog sutinka sudaryti sutartį.
Pagrindinė nuotoliniu būdu sudaromų sutarčių problema yra ta, kad draudėjai neskiria pakankamai dėmesio jų sąlygų analizei, o draudimo kompanijos nesiima priemonių, kad jas papildomai paaiškintų, detalizuotų, ar kitais būdais pristatytų draudėjui. Galima pastebėti, kad sudaryti sutartį elektroninio ryšio priemonėmis iš tiesų galima užtrukti vos kelias minutes – draudėjai internete užpildo atitinkamas anketas, o draudimo kompanijos jų pagrindu nedelsiant suformuoja standartines sutartis ir atsiunčia el. paštu, dėl kurių sąlygų derėtis galima tik išimtiniais atvejais. Taigi, jei nė viena iš draudimo šalių nesiima aktyvių veiksmų išsiaiškinti sutarties sąlygų, tikėtina, kad ji bus pasirašoma „aklai“ ir kilus ginčui jį turės spręsti teismai.
Taigi, nepaisant to, kad draudimo sutartis sudaryti neišėjus iš namų renkasi vis daugiau draudėjų, svarbu, kad jie skirtų ypatingą dėmesį jų sąlygoms ir įsitikintų, kad jos yra priimtinos, nepažeidžia jo interesų ir teisėtų lūkesčių. Pasirašius sutartį, kurioje yra sąlyga, prieštaraujanti draudėjo interesams ir/ar lūkesčiams, gali laukti ilga ir sudėtinga procedūra ją pakeisti ar panaikinti, o jeigu ji bus reikšminga, siekiant gauti kompensaciją po draudiminio įvykio, tikėtina, kad nesusitarus su draudimo kompanija, reikės kreiptis į teismą dėl išaiškinimo pateikimo.
Šaltiniai:
Šios svetainės turinys – išimtinė Draudėjų asociacijos nuosavybė, ginama tarptautines nuosavybės teises reglamentuojančių Lietuvos ir tarptautinių teisės aktų nuostatų. Svetainėse www.draudi.lt pateikiamą informaciją (duomenis) galima naudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur tik pateikus nuorodą į informacijos (duomenų) šaltinį.
Pabrėžiame, kad ši informacija nėra ir negali būti laikomi teisine konsultacija ar išvada. Teisinė konsultacija ar išvada gali būti pateikiama tik išsamiai išanalizavus visas konkrečios situacijos faktines bei teisines aplinkybes.